
تحصیل ۴.۵میلیون دانشآموز در مدارس غیردولتی/ حقوقی که در خفا از معلمان این مدارس گرفته میشود!

احمد محمودزاده در ویژه برنامه گفتگو که از شبکه شاد پخش شد، با بیان اینکه حدود ۱۸ هزار مدرسه غیر دولتی، ۲۰ هزار آموزشگاه غیردولتی، حدود ۳۵۰۰ مدرسه هیات امنایی در سطح کشور وجود دارد اظهار کرد: همچنین این سازمان از هفت منطقه آزاد و تجاری و ظرفیت عظیم شوراهای آموزش و پرورش استان ها در سراسر کشور به ریاست استانداران برخوردار است و حدود ۴.۵ میلیون دانش آموز به صورت مستقیم و غیرمستقیم در سازمان مدارس غیر دولتی تحت سیاستهای آموزش و پرورش هستند.
وی با بیان اینکه حدود ۲۵۰ هزار معلم، مدیر و عوامل اجرایی در مدارس غیر دولتی مشغول خدمت هستند، تصریح کرد: ۱۲۰ هزار نیرو در مراکز آموزشگاهی ما اعم از معلمانی که بازنشسته یا شاغل و یا به صورت آزاد در مدارس غیر دولتیاند، در حال همکاری با ما هستند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی با اشاره به اجرای دانش افزایی، به سازی و ارتقای توانمندیهای معلمان مدارس غیر دولتی از تابستان امسال، توضیح داد: این طرح را از سال قبل طراحی و از تابستان امسال شروع به اجرا کردیم. بالغ بر ۱۷۶ هزار معلم و عوامل اجرایی در سال گذشته برای حضور در این طرح ثبتنام کردند. حدود ۳۶۰ ساعت دوره دانش افزایی و به سازی برای معلمان با دو شرط برگزار شد. اول اینکه صلاحیت عمومی معلمانی که وارد مدارس غیر دولتی میشوند باید مورد تایید قرار گیرد و از این جهت معلمان گزینش شدند. دوم اینکه رشته تدریسی معلمان این مدارس باید بر اساس نظرات تخصصی معاونین آموزشی و پرورشی در حیطه و حوزه رشته تحصیلی این معلمان باشد.
محمودزاده معتقد است که طرح مذکور نهایتا منجر به صلاحیت ایفای نقش معلمی در مدارس غیر دولتی میشود.
به گفته وی، در این راستا در پایان سه سال آینده و بعد از اتمام ۳۶۰ ساعت دوره که در هر سال ۱۲۰ ساعت از این دوره اجرا میشود، معلمان شرکت کننده کارت صلاحیت برای ایفای نقش معلمی در مدارس غیردولتی دریافت میکنند
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیر دولتی همچنین تاکید کرد: برگزاری این دوره آموزشی از طریق دانشگاه فرهنگیان انجام می شود. در این مسیر حوزههای علمیه نیز قرار است به آموزش و پرورش کمک کنند. درواقع شش پودمان ۶۰ ساعته طراحی شده است که ۱۵ ساعت از این پودمانها مربوط به حوزههای معرفتی، بصیرتی و اعتقادی است که با همکاری حوزههای علمیه انجام میگیرد. این دورهها در دانشگاه فرهنگیان و بعضا در برخی مدارس خوب غیر دولتی اجرا میشوند و هم معلمان جدیدالاستخدام و هم معلمان باسابقه در این دوره حضور دارند.
بنا بر اظهارات محمودزاده، برگزاری این دورهها نهایتا منجر به شناسنامه دار شدن معلمان مدارس غیر دولتی میشود و از این جهت معلمان شناسنامه دار در مدارس غیر دولتی با نظارت این سازمان می توانند به حق و حقوق خود برسند.
تغییر در قانون مدارس غیر دولتی برای پرداخت کامل بیمه و حقوق معلمان این مدارس؛ منتظر تصویب در صحن مجلس هستیم
غیر دولتی درخواست دارم هرآنچه در مدرسه آنها مبنی بر خلاقیت شکل گرفته است را در اختیار ما قرار دهند.
این معاون وزیر آموزش و پرورش در بخش دیگر سخنان خود خطاب به دانش آموزان توصیه کرد که با توجه به سهم قطعی سوابق تحصیلی در کنکور سراسری، مبنای درس خواندن خود را بر روی کتاب درسی و مرجعیت آن را معلم بدانند و از آموزشگاه محور بودن و تست محور بودن مطالعات خود به سمت محور کتاب درسی بازگردند.
وی افزود: تحلیلی که ما از سالهای قبل داشتیم این بود که دانش آموزان مدارس غیر دولتی حضور کمتری در مسائل پرورشی و فرهنگی داشتند، قرار بر این شده است که این امر در استانها مورد نظر قرار گیرد و معاونان تخصصی استانها حضور پررنگتر درمدارس غیر دولتی داشته باشند. در همین راستا نیز مشاوری را در حوزه تربیتی و فرهنگی به کار گرفتیم تا از این ظرفیت استفاده کنیم. همچنین از ظرفیت تشکلهای دانش آموزی به ویژه بسیج دانش آموزی و اتحادیه انجمنهای اسلامی و سازمان دانش آموزی استفاده خواهیم کرد تا دانش آموزان عضو این تشکلها شوند.
رئیس سازمان مدارس و مراکز غیردولتی همچنین خطاب به والدین درباره مدارس غیر دولتی که شهریهای خارج از شهریههای مصوب این سازمان از اولیاء دریافت می کنند، خاطر نشان کرد: در اغلب مدارس ما در سطح کشور شهریههای متناسب با آنچه ما طراحی کردیم اخذ میشود اما در برخی جاها بعضا گلایههایی به ویژه در سطح تهران در این زمینه وجود دارد. ما نظارت جدی بر این مدارس داریم به طوری که بعضا برخوردهایی که در ماههای اخیر اتفاق افتاده است. از اولیاء درخواست داریم اگر درجایی خلاف بحث سیاستهای وزارت آموزش و پرورش در مدارس غیردولتی میبینند حتما این موضوع را به سازمان و پیش از آن به آموزش و پرورش مناطق و ادارت کل آموزش و پرورش استانها گزارش دهند. حتما اولیاء رصد داشته باشند و همانطور که پیگیر فرآیند تعلیم و تربیت دانش آموزان هستند، پیگیر فرآیندهای تربیتی این نوع مدارس نیز باشند.
محمودزاده در پایان سخنان خود تاکید کرد: از اولیاء می خواهم با توجه به اینکه برخی از مراکز ما مجوز لازم را از آموزش و پرورش نگرفتهاند، موقع ثبت نام برای کلاس تقویتی و کنکور و آموزشگاه زبان به بحث مجوز آن مرکز و مجموعه دقت کنند و با دیدن مجوز قانونی از آموزش و پرورش، دانش آموزان را ثبت نام کنند./ایسنا
اولین کسی باشید که نظر میدهد!