مجله ویدئو اینترنتی تی‌بین تی‌بین
24 آذر 1400

مطالبه گری فرهنگیان، محک عدالت و رفع تبعیض

منصور کاووسی

دانش آموخته دکتری تخصصی مدیریت بحران

دبیر آموزش و پرورش ناحیه دو اهواز

بالغ بر یک دهه معلمان کشور گرفتار دور تسلسل و فرسایشی طرحی به نام « طرح رتبه بندی فرهنگیان » شده اند که همچون بمب اتم روح و روان این قشر فرهیخته و تحصیل کرده را مخدوش نموده است ، طرحی  که بیشتر شبیه به بازی و سرگرمی بین دولت و مجلس در ادوار چند ساله تبدیل شده و گویا هیچ پایانی برای آن قابل تصور نبوده و همچون توپ فوتبال در موقع تمرین تیمی بصورت بوروکراسی هر چند ماه تا سال در زمین مجلس یا دولت اطراق می نماید.

آنچه این روزها  فرهنگیان را به جای کلاس درس به خیابان ها و جلوی ادارات متولی کشانده است تبعیض و بی عدالتی است که آنان را دلزده و دلمرده کرده ، سال ها همراهی ، صبوری و امیدواری را بر باد رفته دانسته ، اعتقاد دارند که از شرم ، حیا و آبروداری آنان سوءاستفاده شده است، معلمان در سخت ترین شرایط معیشتی قرار داشته برای تامین حداقل نیازهای خود و افراد خانواده مجبور به روی آوردن به مشاغل دوم ، سوم و…. شده ، که همین مساله زمینه ساز  بسیاری از آسیب های ساختاری برای آموزش و پرورش شده است، «عاقلانه این است تا فرصت باقی است تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان صدای عدالتخواهی فرهنگیان را شنیده و برای رفع تبعیضی که سال ها همچون خوره به جان و روان آنان افتاده است،اقدام مقتضی و در شان معلم صورت گیرد»

واقعیت امر این است که وضعیت کلی آموزش و پرورش بیمارگونه بوده و هر روز هم اوضاع و احوال این بیماری شدت یافته و بر وخامت آن افزوده می شود که اگر برای درمان آن اقدام اورژانسی صورت نگیرد ، شاید به کما رفته و برای احیا و ریکاوری آن دیگر فرصتی باقی نماند.

معلمان و فرهنگیان از بی عدالتی ، تبعیض و گرفتار تیغ برنده ای به نام قانون مدیریت خدمات کشوری ، نفس شان به شماره افتاده، با گذشت عمر سه برنامه توسعه و چشم انداز بیست ساله ، حتی در انجام وظایف شغلی خویش هم دچار یاس ، ناامیدی و سرخوردگی شده از لحاظ هویت شغلی ، کمتر حاضر هستند حتی بگویند معلم هستیم تا زیر نگاه پرسشگر افراد جامعه و خانواده بیشتر تحقیر و خورد نشوند.

با توجه به اعلام علنی و نارضایتی فرهنگیان بعد از وعده وعیدهای توخالی و شعار گونه ، آنان با عزمی راسخ برای مطالبه گری، ااصلاح ساختار حقوق و مزایا ، اجرای عدالت آموزشی و اجتماعی ، رفع تبعیض و….. قدم پیش گذاشته اند ، که انتظار می رود حاکمیت و دولت با آسیب شناسی علمی و مدیریت اقتضایی برای همیشه قضیه معیشتی بزرگترین  وزارت خانه را حل و فصل نموده از تبدیل یک خواسته ی صنفی و بر حق به یک بحران دامنه دار جلوگیری شود.

برای برون رفت از این وضعیت ناگوار و ناخوشایندی که گریبان گیر آموزش و پرورش شده و همچنین جهت کسب نتیجه ی مطلوب ،  نیازمند پاسخگویی صادقانه دولت و مجلس به فرهنگیان بر اساس نص صریح قانون می باشد ، زیرا هرگونه بی توجهی و سهل انگاری بیشتر  زمینه ساز بی اعتمادی های بعدی شده ، تداوم گر معضلات و مشکلات آموزش و پرورش خواهد شد.

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که نظر می‌دهد!

افزودن دیدگاه جدید