سپهر دادجوی توکلی با تاکید بر اینکه همه تولیدات و تعهدات خودروسازهای مونتاژی تا قبل از مصوبه ۵۸۴ (۱۷ تیرماه) باید به قیمت‌های قبل ارائه شود، اظهار کرد: دستگاه‌های نظارتی با حساسیت این موضوع را پیگیری می‌کنند و گزارش تخلف برخی مونتاژکاران عمده در دست بررسی است و مردم می‌توانند شکایت‌های خود در این حوزه را نزد سازمان حمایت ثبت کنند.

وی ادامه داد: اگر فردی در سامانه ثبت‌نام کرده و نوبت دریافت کرده باشد، در این شرایط قیمت‌های قبلی شامل حال فرد می‌شود. تا قبل از ۱۴ تیر قیمت‌های ۱۶ اردیبهشت ملاک است. بنابراین هیچگونه افزایش قیمتی برای تعهدات قبلی شرکت‌های خودروساز مورد پذیرش نیست. گاهی بحث استنکاف خودروساز از ارائه نوبت مطرح است که از نظر شورای رقابت مطرود و باید طبق قیمت‌های قبل فروش رود.

اضافه شدن هزینه‌های جانبی به قمیت پایه طبق قانون

مدیر روابط عمومی شورای رقابت با بیان اینکه قیمت‌های اعلامی شورای رقابت پایه است، توضیح داد: بنابراین به این قیمت‌ها هزینه مالیات بر ارزش افزوده، هزینه شماره‌گذاری، هزینه بیمه و… اضافه می‌شود؛ به طور کلی بر اساس قانون بین ۱۳ و در برخی موارد نادر تا ۱۶ درصد به قیمت‌های پایه اضافه می‌شود.

توکلی در ادامه با اشاره به قیمت‌های خودروهای مونتاژی که از سوی شورای رقابت اعلام شده است گفت: قیمت‌هایی که شورا اعلام کرده از یک تا ۳۰ درصد به نسبت قیمت‌های کارخانه در محصولات مختلف کاهش داشته است، هیچ قیمت خودروهای مونتاژی جدیدی با افزایش نسبت به قیمت کارخانه همراه نبوده است.

وی با تاکید بر اینکه قیمت‌ها رقابتی است، توضیح داد: این موضوع مطرح می‌شود که قیمت‌ها با همان خودرو در خارج کشور محاسبه شده است، صحت ندارد. اکثر خودروهای مونتاژی در گرید Gبرچسب رقابتی شورای رقابت قرار گرفته‌اند که طبق مصوبه شرکت‌های خودروسازی ملزم هستند این رویه را اصلاح کنند، در غیر این صورت اجازه افزایش قیمت نخواهند داشت.

مدیر روابط عمومی شورای رقابت افزود: اگر افزایش قیمتی هم صورت گرفته به دلیل هزینه حمل و نقل و تعرفه است. هزینه‌های مذکور در هر قطعه‌ای متفاوت است.

توکلی با تاکید بر اینکه گرید Gپایین‌ترین سطح رقابت‌پذیری را دارد، عنوان کرد:دانشکده خودرو دانشگاه علم وصنعت با همکاری حمل و نقل وزارت صمت این‌ موضوع را بررسی و اعلام کردند.