معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، ضمن تشریح جزئیات برگزاری «ارزشیابی پایشی دانش‌آموزان در پایان هر دوره تحصیلی سه ساله»، اعلام کرد اجرای این آزمون برای سال تحصیلی جاری منوط به تصویب این حکم در برنامه هفتم و عوامل دیگر نظیر تعیین بودجه‌ و جزئیات چگونگی برگزاری ارزشیابی است.

 شهریور امسال وزیر آموزش و پرورش از درج حکمی از سوی دولت در برنامه هفتم توسعه مبنی بر برگزاری یک آزمون ملی در پایان هر دوره تحصیلی سه ساله خبر داد و هدف از این سنجش و پایش، بررسی میزان پیشرفت کشور در دستیابی به اهداف تعلیم و تربیت عنوان شد.

به این ترتیب در پایان هر سه دوره تحصیلی (سه سال ابتدایی اول، سه سال ابتدایی دوم، سه سال متوسطه اول و سه سال متوسطه دوم) یک آزمون ملی پایشی گرفته می‌شود؛ این آزمون، ملی و سراسری و هماهنگ است و توسط مرکز سنجش و تضمین کیفیت وزارتخانه آموزش و پرورش برگزار خواهد شد اما دخالتی در رفتن دانش‌آموزان به پایه بالاتر ندارد و تنها وسیله‌ای برای تحلیل عملکرد آموزش و پرورش محسوب می‌شود.

با این حال اما به گفته زارعی، معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش، اینکه برای سال جاری این امر  اجرا می‌شود یا خیر؟ به تصویب این حکم در برنامه هفتم و عوامل دیگر نظیر تعیین بودجه‌ و جزئیات چگونگی برگزاری ارزشیابی منوط است.

محسن زارعی معاون وزیر و رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش در گفت‌وگو با ایسنا، درباره برگزاری آزمون‌های پایشی سه ساله که یک پایش ملی بعد از هر سه پایه تحصیلی محسوب می‌شوند، اظهار کرد: در حال حاضر صرفا می‌توان آزمون امتحان نهایی پایه دوازدهم را به عنوان یکی از بازخوردهای عملکرد نظام آموزش و پرورش محسوب کرد چراکه از آنجا که این آزمون کنترل شده و سراسری است و به صورت استناندارد برگزار می‌شود، می‌توانیم روی آن محاسبه و تحلیل انجام دهیم.

وی ادامه داد: آزمون‌ تیمز و پرلز را هم می‌توان به عنوان بازخوردهای عملکرد نظام آموزش و پرورش محسوب کرد اما اینها آزمون‌های بین المللی هستند، در واقع تاکنون آزمون داخلی که به این شکل برگزار شود و بتوان به آن ارجاع داد را نداشته‌ایم.

هیچ کدام از رتبه‌های یک تا ۱۰ کنکور سال قبل معدل ۲۰ نداشتند

رئیس مرکز ارزشیابی و تضمین کیفیت نظام آموزش‌ و پرورش با بیان اینکه آزمون نهایی ما همانند آزمون پایه دوازدهم به صورت جامعه آماری برگزار می‌شود، افزود: تا امسال هم حتی آزمون نهایی پایه دوازدهم نقطه توجه و تمرکز دانش آموزان نبود، برای مثال هیچکدام از رتبه‌های یک تا ۱۰ کنکور سال قبل، معدل ۲۰ نداشتند درحالی که توانایی کسب این نمرات را داشتند اما امتحان نهایی نقطه توجه و تمرکز آنها نبود.