مجله ویدئو اینترنتی تی‌بین تی‌بین
9 اردیبهشت 1403

تبعات داخلی و خارجی حکم دادگاه لاهه عليه رهبران اسرائیل

به نوشته روزنامه اسرائیل هیوم، «کریم خان» دادستان دیوان کیفیری بین‌المللی قصد دارد قرار بازداشت «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر، «یوآو گالانت» وزیر جنگ و «هرتزی هالوی» رئیس ستاد مشترک ارتش اسرائیل را صادر کند.

اسرائیل هیوم نوشت که تبعات صدور حکم بازداشت که احتمال دارد در ماه آتی میلادی صورت گیرد و اسرائیل را یک «جنایت‌کار جنگی» توصیف کند، برای این رژیم «ویران‌گر» خواهد بود.

اما شبکه ۱۳ اسرائیل نیز خبر داد که مقامات تل آویو نیز یک سری اقدامات پیشگیرانه در پی گرفته‌اند و احتمال دارد نتانیاهو با رهبران هلند، چک و اتریش به رایزنی بپردازد و از سوی دیگر نیز «ران درمر» وزیر امور راهبردی اسرائیل و «مایک هرتزوگ» سفیر آمریکا در اسرائیل قرار است دولت جو بایدن را برای استفاده از حق «وتو» جهت ممانعت از صدور قرار بازداشت تحت فشار قرار دهند.

«آمیت سیگل»، خبرنگار سیاسی کانال ۱۲ اسرائیل نیز در گزارشی گفت که چنین اقدامی از سوی دیوان کیفیری بین‌المللی بدون چراغ سبز آمریکا محال است. او این موضوع را نشانه‌ای از بحران در روابط تل آویو و واشنگتن در آستانه تهاجم زمینی به رفح دانست.

«تامار آلموگ»، تحلیلگر امور حقوقی کانال ۱۱ اسرائیل نیز، گفت: دولت اسرائیل از اینکه تهاجم زمینی به رفح بر عرصه حقوقی بین‌المللی علیه اسرائیل، به ویژه در لاهه تأثیر بگذارد، نگران است و چه بسا این تهاجم دیوان کیفری را به صدور حکم لزوم آتش‌بس در غزه وادار کند.

همچنین به نوشته الجزیره، تمامی ارزیابی‌ها حاکی از آن است که حکم دادگاه لاهه به شکل مستقیم بر اقتصاد، تجارت، صنعت هواپیمایی و گردشگری و تمامی سطوح و تصویر اسرائیل در جهان اثر می‌گذارد و چه بسا که برخی کشورها روابط خود را با تل آویو با هدف فشار برای توقف جنگ در غزه قطع کنند.

در این راستا «آنتوان شلحات»، پژوهشگر امور اسرائیل، به الجزیره گفت که معتقد است که موضوع صدور حکم بازداشت از سوی دادگاه کیفری بین المللی علیه رهبران سیاسی و نظامی اسرائیل در تل آویو به عنوان یک موضوع بسیار جدی تلقی می‌شود و باعث سردرگمی عرصه داخلی اسرائیل شده است.

این پژوهشگر امور اسرائیل خاطرنشان کرد: «صدور قرار بازداشت گام مهمی در حیطه فشارهای بین المللی و خارجی برای توقف جنگ و جنایات نسل کشی اسرائیل در غزه است، به ویژه اینکه فشارهای داخلی در اسرائیل حول محور بازگرداندن ربوده‌شدگان و نه توقف جنگ می‌چرخد».

شلحات توضیح داد که دولت آمریکا فشار کافی بر اسرائیل برای توقف جنگ وارد نمی‌کند، چرا که مخالفتی با جنگ ندارد، بلکه تل‌آویو و واشنگتن در مورد مدیریت جنگ و حمله زمینی به رفح اختلاف موضع دارند.

به عقیده او اقدامات دیوان کیفری لاهه علیه اسرائیل و همزمان اعتراضات گسترده دانشگاههای آمریکا که ما را به یاد اعتراضات علیه سیستم آپارتاید در آفریقای جنوبی می‌اندازد، می‌تواند نشانه‌هایی از آغاز انزوای جهانی اسرائیل در تمامی سطوح باشد./شفقنا

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که نظر می‌دهد!

افزودن دیدگاه جدید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.


Notice: ob_end_flush(): failed to send buffer of zlib output compression (0) in /home3/tibinir/public_html/wp-includes/functions.php on line 5427