مجله ویدئو اینترنتی تی‌بین تی‌بین
9 خرداد 1403

دبیر ساماندهی کارگروه مد و لباس: مخالف «حجاب استایل‌ها» هستیم/ به فکر راه‌اندازی جشنواره «مُد موقر» افتادیم

لطفی درباره جشنواره «مُد مُوَقّر» (بخش بین‌المللی جشنواره مد و لباس فجر) نیز توضیح داد: در واقع جشنواره مد و لباس فجر تا پیش از این باوجود ذکر واژه «بین‌المللی»، اما به شکل ملی اجرا می‌شد بنابراین تصمیم گرفتیم از امسال دیگر از این رویکرد فاصله بگیریم و بر این اساس به فکر راه‌اندازی جشنواره «مُد موقر» افتادیم. این کار یکبار در دولت قبلی سابقه داشته است.

ایسنا: دبیر ساماندهی کارگروه مد و لباس با اشاره به جزئیات اقدامات این نهاد در سه سال گذشته، پرهیز از اقدامات کاریکاتوری را یکی از مهم‌ترین دستاورد‌های این دوران خواند و توضیحاتی درخصوص دلایل شکل‌گیری جشنواره «مُد مُوقر»، طراحی «کد شیما»، آسیب‌شناسی ادوار جشنواره مد و لباس فجر و … ارائه کرد.

سجاد لطفی، با تاکید بر اینکه کلیدواژه «تحول» در دولت شهید آیت‌الله رئیسی سر لوحه اقدامات قرار گرفته بود، گفت: وضعیت جامعه به‌ویژه در ساختار اداری کشور نیازمند تحول بود. درواقع تحول تبدیل به گفتمانی شد که از یک سو باید در لایه سیاست‌گذاری خود را نشان می‌داد و از سوی دیگر باید در روند اجرایی پیاده می‌شد.

وی با اشاره به اینکه در حوزه مد و لباس بر اساس مستندات موجود، رویکرد تحولی اجرایی شده است، بیان کرد: کارگروه ساماندهی مد و لباس محلی با ظرفیت‌های فراوزارتخانه‌ای است که باید نقش دستگاه‌ها در آن دیده شود، اما در دولت قبل تبدیل شده بود به کارگروه ساماندهی مد و لباسِ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی! درحالی که این واژه غیرقانونی است. دولت سیزدهم با نگاه حل مسئله جایگاه فرا وزارتخانه‌ای کارگروه ساماندهی مد و لباس را احیا کرد که یکی از مصادیق آن برگزاری حدود ۱۳ جلسه در طول سه سال گذشته بود. این درحالی است که طی ۸ سالِ دولت قبلی تنها ۵ جلسه در این رابطه تشکیل شده بود.

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ادامه داد: در سه سال گذشته نوع نگاه به حوزه فشن تغییر کرد. سعی کردیم این حوزه بازشناسایی شود و حتی با رویکرد اقتصادِ فرهنگ تحولات مد و لباس را بررسی کنیم. در این زمینه باید سودآوری برای فعال صنعت پوشاک را در نظر می‌گرفتیم تا بر این اساس چارچوب‌های فرهنگی – اجتماعی را ایجاد کنیم. این بخش علی‌رغم دشواری‌هایی که داشت، اما تا حد زیادی محقق شد.

وی با اشاره به اینکه کارگروه ساماندهی مد و لباس بر اساس آیین‌نامه اجرایی هیئت وزیران موظف است که هرجا نیاز به مصوبه، قانون یا دستورالعمل است آن را تدوین و تصویب کند، اظهار کرد: بر این اساس حدود ۵ مصوبه ابلاغی که حوزه مد و لباس کشور را تحت تاثیر قرار می‌دهد بازنگری کرده یا از نو تدوین، تصویب و ابلاغ کردیم. به عنوان مثال صدور مجوز برگزاری نمایشگاه‌های مد و لباس ایرانی – اسلامی (ایونت‌ها) در این زیرشاخه قرار گرفته است.

لطفی گفت: دستورالعملی دیگری که در آیین‌نامه اجرایی هیئت وزیران جزء وظایف صدا و سیما بود حدود ۱۵ سال گرفتار ترک فعل شده بود، اما سرانجام در این دولت تصویب و ابلاغ شد. با این حال تازه ابتدای کار هستیم و از این به بعد باید به سراغ پایش اجرای مصوبات ابلاغ شده برویم که امیدواریم در دولت بعدی هم با همین رویکرد اجرایی شود، در غیر این صورت اقدامات سه سال گذشته ابتر و ناقص می‌ماند.

وی با اشاره به آسیب‌شناسی یازده دوره قبلی جشنواره مد و لباس فجر، اظهار کرد: کارگروه ساماندهی مد و لباس در دولت سیزدهم تنها اداره کننده جشنواره نبود، بلکه زیربار تحول رفتیم و تا حد زیادی آن را محقق کردیم. این موضوع دغدغه اصلی ما بود که بفهمیم چرا آثار برگزیده ادوار جشنواره به ویترین بازار نمی‌رسد؟

دبیر کارگروه ساماندهی مد و لباس ادامه داد: زمین بازی جشنواره مد و لباس فجر را دگرگون کردیم؛ پیش از این تنها طراحان و هنرمندان مخاطبان اصلی جشنواره بودند، اما تصمیم گرفتیم اتاق‌های طراحی ویژند‌ها (برندها) هم مخاطب جشنواره باشند و طاووس زرین و سیمین دریافت کنند تا به شکل همزمان به هنر و صنعتِ مد و لباس نگاه شود. کارگروه ساماندهی مد و لباس در این دوره متوجه شد که نمی‌توان ویژند‌های صنعتی، کارگاه‌های تولیدی، نظارت بر بازار، مالیات‌ها، تعرفه‌های گمرکی و … را در این حوزه نادیده گرفت و به عنوان زیرمجموعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها به هنرمندان پرداخت./انتخاب

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که نظر می‌دهد!

افزودن دیدگاه جدید