مجله ویدئو اینترنتی تی‌بین تی‌بین
19 شهریور 1402

۹۰ درصد قربانیان خودکشی دارای یک اختلال روانی قابل تشخیص‌اند/ چطور از خودکشی پیشگیری کنیم؟

رییس کمیته‌ پیشگیری از خودکشی‌ انجمن علمی روان‌پزشکان بااشاره به روز جهانی پیشگیری از «خودکشی»، ضمن تاکید بر اینکه با اقدامات پیشگیرانه از خودکشی، می‌توان خانواده‌ها را در برابر رنج‌های غیرضروری محافظت کرد گفت: ۹۰ درصد قربانیان خودکشی در زمان مرگ دارای یک اختلال روانی قابل تشخیص هستند بنابراین پرداختن به عوامل روانی مرتبط با استرس و تروما در پیشگیری از خودکشی حیاتی است.

دکتر امیرحسین جلالی ندوشن ضمن تاکید بر اینکه خودکشی موضوعی غم‌انگیز و عمیقا نگران کننده است که میلیون‌ها نفر را در سراسر جهان تحت تاثیر قرار می دهد که این نه تنها خانواده‌ها و جوامع را مختل می کند، بلکه خلاء دائمی در قلب کسانی که پشت سر مانده‌اند به جا می گذارد افزود: بنابراین، پیشگیری از خودکشی باید از اهمیت بالایی برخوردار باشد.
وی با بیان اینکه قبل از هر چیز، پیشگیری از خودکشی ضروری است زیرا زندگی هر انسانی دارای ارزش و پتانسیل ذاتی است تاکید کرد: هر فرد دارای تجربیات، استعدادها و توانایی‌های منحصر به فردی است که به ساختار بزرگتر جامعه کمک می‌کند.  با جلوگیری از خودکشی، می‌توانیم اطمینان حاصل کنیم که این کمک‌های ارزشمند همچنان به غنی‌سازی و سودمندی جهان اطرافمان ادامه می‌دهند. علاوه بر این، پیشگیری از خودکشی این اصل اساسی را حفظ می‌کند که همه افراد حق دارند زندگی کامل، معنادار و فارغ از قید و بندهای ناامیدی شدید داشته باشند.

رییس کمیته‌ پیشگیری از خودکشی‌ انجمن علمی روان‌پزشکان افزود: علاوه بر این، پیشگیری از خودکشی در حفظ رفاه خانواده‌ها و جوامع بسیار مهم است. وقتی کسی جان خود را می گیرد بازماندگان را ویران می‌کند چرا که آنها در تلاش برای درک فاجعه هستند.  درد و اندوه تجربه شده توسط بازماندگان می تواند اثرات طولانی مدت و عمیقی بر سلامت روان و کیفیت کلی زندگی آنها داشته باشد. با انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خودکشی، می‌توانیم خانواده‌ها را در برابر رنج‌های غیرضروری محافظت کنیم و به ایجاد یک محیط حمایتی کمک کنیم که باعث بهبودی و انعطاف‌پذیری شود.

به گفته وی این در حالیست که پیشگیری از خودکشی از دیدگاه اقتصادی نیز بسیار مهم است چرا که از دست دادن یک زندگی نه تنها منجر به پریشانی عاطفی غیر قابل اندازه گیری می‌شود، بلکه بار مالی قابل توجهی را نیز به دنبال دارد. عواقب پس از خودکشی اغلب شامل هزینه‌های تشییع جنازه و حمایت روانی بازماندگان می‌شود. همچنین خودکشی می تواند منجر به از دست دادن بهره وری شود و افرادی که ممکن است کمک‌های ارزشمندی به جامعه کرده باشند دیگر قادر به انجام این کار نیستند.  با جلوگیری از خودکشی، این هزینه‌های اقتصادی را کاهش می‌دهیم و اطمینان حاصل می‌کنیم که می‌توان منابع را به سمت افزایش رفاه و حمایت از جوامع در حال رشد هدایت کرد.

ضرورت افزایش دسترسی به خدمات «بهداشت روان» و شناسایی علائم هشدار دهنده

عضو کمیته‌ علمی سی و نهمین کنگره‌ انجمن علمی روان‌پزشکان ایران تاکید کرد: به منظور مقابله موثر با این موضوع فراگیر، جامعه نیاز به اتخاذ رویکردی جامع برای پیشگیری از خودکشی دارد؛ این شامل ایجاد آگاهی و از بین بردن ننگ پیرامون سلامت روان است.  با پرورش فرهنگی که گفت‌وگوی باز در مورد احساسات و بهزیستی روانی را تشویق می کند، افراد احساس راحتی بیشتری در جستجوی کمک در هنگام پریشانی خواهند داشت. افزایش دسترسی به خدمات بهداشت روان و ارائه آموزش کافی به متخصصانی که بتوانند علائم هشدار دهنده را شناسایی کرده و به طور موثر مداخله کنند، حیاتی است./ایسنا

دیدگاه کاربران

اولین کسی باشید که نظر می‌دهد!

افزودن دیدگاه جدید

برای امنیت، از سرویس reCAPTCHA Google حریم خصوصی و شرایط استفاده استفاده کنید.